Nytt i 2025
Hordablæsten 2025 i Åsane kulturhus og Åsane kirke
Som mange har fått med seg blir 2025-versjonen av Hordablæsten flyttet til Åsane siden Grieghallen dessverre ikke er tilgjengelig noen av helgene det er aktuelt å arrangere Hordablæsten. Fra 2026 er Hordablæsten tilbake i Grieghallen. Datoene finner dere i vår aktivitetskalender.
Vi er glad for å kunne gjennomføre korps, solist- og ensembleklasser i 2025 også. Åsane kulturhus er et flott bygg som også rommer noen spennende muligheter, så vi ser frem til flotte dager sammen i Åsane!
Vi har valgt å dele opp arrangementet på følgende måte:
15.-16. mars 2025 Hordablæsten skolekorps
Gjelder for:
- Skolekorps
- Generasjonkorps
- Solister 13 år og eldre – født i 2012 eller tidligere
- Ensembler 13 år og eldre – født i 2012 eller tidligere
Sted: Åsane kulturhus
Søndag 23.mars 2025 Hordablæsten aspirant- og juniorkorps
Gjelder for:
- Aspiranter (aspirantworkshop)
- Juniorkorps
- Solister 12 år og yngre – født i 2013 eller senere
- Ensembler 12 år og yngre – født i 2013 eller senere
Sted: Åsane kulturhus
Skolekorps
Gjelder for:
- Skolekorps
- Generasjonkorps
- Solister 13 år og eldre – født i 2012 eller tidligere
- Ensembler 13 år og eldre – født i 2012 eller tidligere
Sted: Åsane kulturhus
Hovedkorpskonkurranse
Det konkurreres i 1.- 3. divisjon både i brass og janitsjar. Korpset melder seg selv på i den divisjonen de mener de hører hjemme i.
Generasjonskorps melder seg på i egen generasjonskorps-klasse.
Instrumentalpris
I hver korpsdivisjon, brass og janitsjar, deles det ut en instrumentalpris til en eller flere musikere som har utmerket seg i fremføringen.
Bedømming
Det er åpen bedømming i alle divisjoner. Alle klasser bedømmes av to dommere. Spillerekkefølgen trekkes og sendes korpsene i god tid.
Konkurransereglement og retningslinjer
Retningslinjer for dommere Hordablæsten
Solist- og ensemblekonkurranser
I solistklassene denne helgen konkurrerer deltakerne i årsklasser, fra 13 til 19 år.
I ensembleklassene konkurreres det i tre årsklasser:
- 13/14 år. Det året deltakerne fyller 14 år og yngre.
- 15/16 år. Det året deltakerne fyller 16 år og yngre
- 17/18/19 år. Det året deltakerne fyller 19 år og yngre.
Det er alderen til ensemblets eldste medlem som avgjør hvilken klasse man melder seg på i .
Info og reglement
Spilletid
- 1. Divisjon; inntil 17 minutter
- 2. og 3. Divisjon; inntil 15 minutter
- Generasjonskorps; inntil 15 minutter
- Juniorkorps; inntil 13 minutter
- Ensembler; inntil 8 minutter
- Solister født 2006-2012; inntil 8 minutter
- Solister født 2013 eller etter; inntil 5 minutter
Spilletid regnes fra første til siste tone, inklusive pauser mellom stykkene. Tidsskjemaet i Hordablæsten er stramt, så vi er avhengige av at ingen går over tillatt spilletid. Tidsoverskridelse kan medføre poengtrekk.
Oppmøte og oppvarming
Korps må møte til oppakking senest 45 minutter føroppsatt spilletid. Korpsene blir hentet til oppvarming 25 minutter før oppsattspilletid, bortsett fra 1. divisjon som hentes 30 minutter før. Alle blirhentet på oppvarming og fulgt videre til scenen.
Ensembler og solister møter på oppakking 30minutter før oppsatt spilletid. Musikantene blir hentet på oppakkingsrommet ogfulgt til oppvarming, og videre til spillestedet.
Slagverk
Trenger korpsene utstyr ut over det som står i lista må dette medbringes selv.
Da NMF Hordaland har utgifter på leie av 5-oktavs marimba, vil vi ta leie for dette instrumentet til bruk i ensemble- og solistklassene. Prisen er 400,- pr. opptreden.
Sykdom
Ved akutt sykdom etter at fristen for innlevering av deltakerlisten er ute, kan vikar settes inn etter skriftlig dispensasjonssøknad vedlagt legeattest.
Det forutsettes at vikaren inngår på samme instrument og er innenfor aldersgrensen. Se reglementet til Hordalblæsten
Henting av deltakerkonvolutter
Deltakerkonvolutter med deltakerbånd må hentes hos NMF Hordaland, Lars Hillesgate 20a, mellom mandag og torsdag uke 11 mellom 09.00 og15.00.
Et styremedlem fra korpset må hente ut konvolutten(e), og samtidig signere på at korpsets deltakerliste er korrekt ogat evt. dispensasjoner er søkt om og godkjent av administrasjonen.
Dersom det er noen korps som ikke har mulighet til å hentesin konvolutt, f.eks. på grunn av lang reisevei, kan de gjøre avtale på e-post innen torsdag 13. mars om henting konkurransedagen.
Solister og ensembler som ikke har deltagende korps kan hente ut sin konvolutt i Hordablæsten sin informasjonsdisk i foajéen i Åsane Kulturhus i løpet av helgen.
Vi minner om at det ikke er fysiske billetter til festkonserten i år. Korps skal ha meldt inn antall, resterende kan møte opp.
TONO
Må korpset søke om å rapportere til TONO for det vi spillerunder Hordablæsten?
Nei, NMF Hordaland som arrangør har innhentet tillatelse og rapporterer inn all spilt musikk under Hordablæsten 2025.
Aspirant – og junior
Hordablæsten aspirant – og junior 23. mars 2025
En musikalsk og kjekk dag hvor vi løfter frem vår yngre spillere!
Alle frister for påmelding, innsending etc. er lik for begge helgene.
Juniorkorpsene spiller konsert og alle korpsene får:
- Unike musikkpriser (F.eks. samspillspris, intonasjonspris, rockeprisen etc.)
- Tilbakemeldinger for videre utvikling fra flinke dommere
- Pokal
- Konsert med prisutdeling
Solister og ensembler 12 år og yngre – født i 2013 eller senere får:
- Spille for publikum og dommere
- Tilbakemeldinger for videre utvikling fra flinke dommere
- Alle mottar pokal
Alle aspiranter får:
- Lære kule låter av dyktige instruktører
- Spille med mange aspiranter fra andre korps
- Medalje til alle aspiranter
- Spille på flott konsert!
Det blir spennende og morsomme aktiviteter i lokalene hele dagen, som passer for store og små!
Aspirantworkshop – informasjon
Aspirantene får i år gleden av å delta på en felles Aspirant Workshop i kirken og vi legger opp til at de spiller konsert. Detaljer kommer.
Aspirantene øver inn musikken utenatt, de trenger ikke noter.
- Det trengs ikke notestativ, låtene læres inn på gehør denne dagen.
- Blåsere må ta med eget instrument (og tilhørende utstyr som fliser, ventilolje, munnstykke etc.)
- Slagverkere må ta med klokkespill med køller. Vi stiller med rytmeinstrumenter.
- Hvert korps må stille med minst en voksen som registrerer og følger dem under hele opplegget.
Spillesteder og dager
Ønsker du å vite hvor og når du skal spille? Her finner du vår plan pr. i dag.
Spillesteder
Spillertider for helg 1(15.-16.mars) ligger ute i program.no.
Spilletider for helg 2 (23.mars)blir lagt ut i slutten av uke 10.
Lørdag 15. mars
Kultursalen – Åsane kulturhus:
- 2. divisjon brass
- 2. divisjon janitsjar
- 3. divisjon janitsjar
- Generasjonskorps
Multisalen Åsane kulturhus:
- Oppvarming for de som spiller i kultursalen
Solister og ensembler
- Solister født i 2006, 2007, 2008 og 2009
- Ensembleklassen 2006/2007/2008
Rom solister og ensembler
- Klasserom
- Klubben
Hvor: Åsane kulturhus
Tidsramme: 9.00-18.30, med påfølgende premieutdeling med musikalske innslag.
Søndag 16. mars
Kultursalen – Åsane kulturhus:
- 1. divisjon janitsjar
- 1. divisjon brass
- 3. divisjon brass
Multisalen Åsane kulturhus:
- Oppvarming for de som spiller i kultursalen
Solister og ensembler
- Solister født i 2010, 2011 og 2012
- Ensembleklassen 2009/2010 og 2011/2012
Rom solister og ensembler
- Klasserom
- Klubben
Hvor: Åsane kulturhus
Tidsramme: 9.00-18.30, med påfølgende premieutdeling med musikalske innslag.
____________________________________
23. mars Aspiranter og juniorkorps
Hvem: Solister og ensembler musikanter født 2013 og senere, juniorkorps, og aspirantworkshop.
Hvor: Åsane kulturhus
Tidsramme: 9.00-17.30, med påfølgende premieutdeling med musikalske innslag
Slagverk
Nedlastbar slagverksoversikt ligger nederst på siden.
Trenger korpsene utstyr ut over det som står i lista må dette medbringes selv.
Da NMF Hordaland har utgifter på leie av 5-oktavs marimba, vil vi ta leie for dette instrumentet til bruk i ensemble- og solistklassene. Prisen er 400,- pr. opptreden
Festkonserter
Klokkeslett festkonserter
Lørdag 15.03. kl. 18.45
Søndag 16.03. kl. 18.30
Søndag 23.03. kl. 16.00
Alle tre festkonsertene holdes i fellesområdet i Åsane kulturhus. Alle festkonsertene er i år gratis, men alle korps må bestille billetter så vi har en oversikt hvor mange som kommer. Det gjøres i påmeldingskjemaet.
Solister og ensembler som spilleren annen dag enn korpset sitt trenger ikke bestille festkonsert billetter. Det samme gjelder aspiranter som ikke har hovedkorps/juniorkorps som deltar.
Juniorkorps og junior-solist/ensembler: alle skal frem og motta pokal for sin fremføring under premieutdelingen. 2 representanter for hvert korps kommer og og mottar pokalen.
Dommerkommentarene sendes på e-post til den som står som kontaktperson, fortløpende etter premieutdelingen.
Priser
Korps: 300 pr. deltaker
Solist: 300 pr. deltaker som er NMF-medlem. 575 for ikke-NMF-medlem.
Ensemble: 300 pr. deltaker som er NMF-medlem. 575 for ikke-NMF-medlem.
Aspiranter: 275 pr. deltaker.
Påmelding og innsending av deltakerliste
Alle frister for påmelding, innsending etc. er lik for begge helgene.
Ny påmeldingsfrist 13. januar 2025
MELDE PÅ? TRYKK PÅ RIKTIG LENKE UNDER:
15.-16 mars 2025
Hovedkorps/generasjonskorps
Solister født 2012 eller tidligere
Ensembler født 2012 eller tidligere
23.mars 2025
Ensembler født 2013 eller senere
- Begrenset kapasitet, spesielt for solister og ensembler
- De som settes venteliste vil få informasjon om dere får plass.
- Deltakere som er medlem av NMF vil få prioritet.
- Vær derfor tidlig ute med påmelding!
Viktig info om påmelding
- Påmelder og kontaktperson for korpsklassene må være styremedlem i Styreportalen – dette har med tilgang til medlemslistene å gjøre.
- I påmeldingen må man oppgi/bruke samme e-postadresse som man er registrert med i Styreportalen. Husk å oppdatere medlemslisten i Styreportalen.
- Påmeldingsskjemaet fylles ut og sendes inn ved å trykke på ”Meld på” knappen. Kvittering for påmelding sendes til kontaktpersonen som er oppgitt ved påmelding.
- Bindende påmelding.
- Når dere har meldt dere på får dere en automatisk e-post med lenke til deres påmelding. Det er denne lenken dere bruker når dere skal endre og legge til informasjon i program.no. Denne bruker du når du skal sende inn deltakerlisten. Det er ingen innlogging i program.no.
- Bruk samme lenke når du sender inn alle oppdateringer og info, senest 3.februar 2025.
- Informasjonsflyt og riktig info i tide er viktig for å kunne lage en optimal spilleplan så fort som mulig. Hjelp oss ved å overholde fristene.
- Søknadsfristen for aldersdispensasjon, dobbeltspillende og samarbeidskorps er lik som påmeldingsfristen
Samarbeidskorps – viktig info
Påmeldingen er basert på offisielt registrerte korps og vil ikke fange opp samarbeidskorps på en riktig måte automatisk i påmeldingen.
Dersom to eller flere korps ønsker å samarbeide må dette søkes om til oss før man melder seg på, og senest 15.desember, så vi får slått dere sammen i program.no. Sikre dere en plass? Søk så tidlig som mulig, så holder vi av en plass til dere.
Søk til: hordablaesten@musikkorps.no
Man vil så få nærmere beskjed fra arrangør om når videre registrering er mulig. Krav til samarbeid er at alle involverte korpsstyrer ønsker samarbeidet, at alle musikanter i involverte korps får være med, og at samarbeidet er begrunnet med mulighet for å kunne stille i konkurranse.
NB! Ikke meld på korpsene individuelt, vent til samarbeidskorpset er lagt inn i program.no.
Program.no – tips
- Tips: Ingen bekreftelse når dere laster opp eller endrer på noe i påmeldingslenken. Det er lurt å gå inn på lenken etterpå og sjekke at endringen er kommet med. Gå gjerne ut og inn igjen for å sjekke at alt ligger der.
- Husk å lagre endringene hver gang du har lagt til eller endret noe – lagreknappen er nederst på siden.
- Opplasting partitur og størrelse på fil: Det er ikke mulig å laste opp filer på over 100 MB.
- Sceneoppsettet skal lages i program.no. Triks kan være å bytte nettleser om du ikke får til sceneoppsett.
Innsending av noter og øvrig informasjon
Frist: 3.februar 2025
Bruk lenken du fikk i e-posten da dere meldte dere på.
Dette gjelder;
- noter/partitur
- repertoar
- rekkefølge
- sceneoppsett
- korpsomtale
- antall billetter festkonsert
- Solister: Navn og kontaktinfo til en evt. akkompagnatør
Se detaljer under hvordan de ulike tingene skal sendes inn, og for hvem det gjelder.
Partitur – korps
Alle korps (hovedkorps, juniorkorps, generasjonkorps) skal laste opp partiturene digitalt i påmeldingen. I tillegg skal alle sende 2 kopier av partitur innbundet i A4- papirformat per post. Partiturene skal ha korpsets navn og divisjon på fremsiden av alle eksemplarene, både digitalt og fysisk. Ved flere stykker skal det også stå innholdsfortegnelse på forsiden.
Hva menes med innbundet? Tenk at det skal være lett for dommerne å bla og lese i partituret. Dobbeltsidig og alle sider riktig vei.
Dere kan også levere på vårt kontor i Lars Hillesgt.20 A, 5.etg mellom 09.00-15.00.
Postadresse:
NMF Hordaland, Boks 674 Sentrum, 5807 Bergen
Merkes: HB25
Noter/partitur – solister/ensembler
Disse klassene skal sende inn noter/partitur:
- Solister kun fra solistklasser 16, 17, 18 og 19
- Ensembler kun fra klasser 15/16 og 17/18/19
Noter for solist og ensemble SKAL nummereres, scannes i PDF-format og sendes som én fil per solist/ensemble.
Notene sendes inn via påmeldingskjemaet. Bruk lenken du fikk i e-posten da dere meldte dere på.
I de øvrige solist- og ensembleklassene, skal det IKKE sendes inn noter.
Solister må legge inn navn og kontaktinfo til en evt. akkompagnatør. Husk å stave navnet riktig, det er viktig slik at det skal bli riktig i datasystemet vårt.
Sceneoppsett – siste frist 3. februar
Sendes inn via påmeldingsskjemaet.
Korpsomtale – siste frist 3. februar
Skrives direkte inn i påmeldingsskjemaet.
Gebyr
Ved for sen innlevering av partitur, noter og sceneoppsett/korpsomtale blir det påregnet et gebyr per korps på kr 500,-
Dokumenter
Last ned dokument
Opplastet av
Last ned dokument
Opplastet av
Last ned dokument
Opplastet av
Last ned dokument
Opplastet av
Last ned dokument
Opplastet av
Last ned dokument
Opplastet av