Nyttig innhold

Hvordan skaper du gode øvelser?

Hvordan skaper du gode øvelser?

Øvelsene er den viktigste korpsaktiviteten. Hver øvelse må være god og gi opplevelse av fellesskap, trygghet, mestring og utvikling for den enkelte musikant.

Skrevet av
No items found.
Hvordan skaper du gode øvelser?

Hvordan skaper du gode øvelser?

Øvelsene er den viktigste korpsaktiviteten. Hver øvelse må være god og gi opplevelse av fellesskap, trygghet, mestring og utvikling for den enkelte musikant.

Skrevet av
originalt
No items found.

Effektiv kommunikasjon

Gode øvelser hver uke er avgjørende for at musikanter blir i korps. Hvordan du som dirigent kommuniserer både verbalt og nonverbalt kan ha stor betydning for hvordan øvelsen oppleves av den enkelte musikant og gruppa som helhet.  

I artikkelen Effektiv kommunikasjon på øvelsen av Birgitte Grong, kan du lese mer, og få tips og verktøy du kan bruke på øvelsen.

Innfallsvinkler til musikken

Det første møtet med musikk har mye å si for opplevelsen av musikken, motivasjonen for å øve på den og om musikken får sette dype spor.  

Du kan introdusere musikk på mange vis, og kan benytte flere av måtene på ulike øvelser. Skal musikantene bli motivert til å jobbe med ny musikk er det viktig at du sørger for at det første møtet blir positivt, og inspirerer musikantene til å jobbe med det. Det handler ofte om å oppleve mestring og å bli grepet av musikken på en eller annen måte.

Her er noen innfallsvinkler du kan velge når du skal presentere musikk for musikantene dine:  

  • Fortell noe om musikken:
  • Hva har den betydd for deg?
  • Om komponisten
  • Om selve musikken
  • La musikantene spille gjennom musikken. Husk: på grunn av ulik mestringsopplevelse er det veldig ulikt hvor positiv denne innfallsvinkelen oppleves for den enkelte musikant.
  • Hør på innspillinger av musikken
  • Vis et bilde
  • Syng sangen om det er en sang
  • Ta med en gjenstand eller et bilde som har med musikken å gjøre

Gode metoder løfter musikken raskt

En metode er en planmessig fremgangsmåte. Ved å benytte passende metoder kan du innstudere ny musikk effektivt med musikantene, eller du kan heve nivået i partier i musikken dere jobber med.  

Hvordan du som dirigent innstuderer musikken har mye å si for hvordan musikantene opplever øvelsen. Alle lærer best ved å gjøre det på ulike måter gjennom flere sanser og å prøve det i praksis. Det trengs mange repetisjoner for at kunnskapen skal sitte.

Her er eksempler på noen grunnleggende metoder vist med forholdsvis ferske musikanter. Metodene fungerer på mange nivå og ulike aldersgrupper.

Én ting om gangen

  1. Pek på notene og si tu (eller linkende på rytmen)
  1. Ta grep/posisjoner og si tu (eller linkende på rytmen)
  1. Spill

- Se video av metoden

Bygg opp en låt

  1. Legg til ett og ett lag om gangen i musikken, oppå hverandre. Start med de som har motoren i musikken.  
  1. De som ikke er satt i gang enda, lytter til stemmene som er i gang. (De kan også få tilleggsoppgaver som å holde pulsen, dirigere med, luft-spille med mer).

- Se video av metoden

Tonehøydebevegelser

  • Visualiser tonehøyden.

- Se video av metoden  

Alle dirigerer

Dirigering der du involverer alle musikantene kan være en naturlig del av øvelsen.  
Når du instruerer, kan dirigeringen knyttes til innstudering og teoriopplæring i tillegg til å visualisere musikken. De fleste eksemplene her er gitt med aspiranter, men aktivitetene kan benyttes på alle nivå.  

Spørsmålene som stilles i teksten kan brukes for å få musikanten til å reflektere over det som gjøres.

Hvorfor engasjere barna i dirigent-aktiviteter fra dag én i korpset?

  • Musikantene forstår dirigenten bedre
  • Dirigenten reflekterer rundt egen rolle
  • Skape interesse for og rekruttering til dirigentfaget
  • Belyse musikk og musisering fra en annen innfallsvinkel og bidra til helhetlig musikkforståelse

Aktiviteter for alle

Aktivitetene kan gjøres i felleskap. Musikantene kan reise seg opp, eller bli sittende, dirigere og synge. Deretter kan de som vil prøve foran korpset.  

Dirigeringen kan også benyttes til å sysselsette musikanter og gi dem dypere kunnskap om musikken mens du øver med enkelte instrumentgrupper. Instrumentgrupper kan da sitte på plassene sine og dirigere, mens du jobber med de andres stemmer.  

Metoder hvor du kan involvere alle i dirigeringen

Forberedelse

  • Start med pust – pust med armene
  • Følger alle dirigenten?
  • Hvilken klang får du?

Starte og slå av fermate

Dynamikk på fermate

  • Vise crescendo og diminuendo med bevegelser
  • Vise subito p og subito f
  • Lytt: Spiller musikantene i den dynamikken som vises?

Taktarter

  • Lær først taktartene skjematisk.
  • Knytt dem deretter til stykker man jobber med.
    Lær 4/4, 3/4, 2/4 og andre taktarter knyttet til stykkene som spilles.  
  • I innøvingen av bevegelsene kan det være enklere om du som dirigent bruker begge hendene, som speiler hverandre for at musikantene slipper å tenke på høyre og venstre, selv om det er en fordel å bruke i hovedsak en hånd til takteringen ellers.
  • Ekstra aktivitet: Gå i puls mens dere synger og dirigerer.

Syng rytmen

  • Alle synger rytmen, eller stemmen sin i stykket, mens de dirigerer.
  • Lære opptakter på forskjellige slag – alt etter musikken som spilles i korpset.

Karakter og tempo
Vis forskjell på legato/staccato, ulik dynamikk, ritardando og accelerando osv. Kan gjøres på skalaøvelser, gehørspill av enkle melodier eller utdrag fra stykker som spilles i korpset.

  • Opptakter og taktarter med karakter og artikulasjon
  • Endre karakter underveis
  • Innsatser
  • Spiller musikantene i den karakteren man viser? Kan dirigenten bruke noen ord til å forsterke budskapet?

Opp og diriger!

Den beste måten å få et forhold til dirigering på, er å få prøve å dirigere korpset. For de som vil kan det være moro å dirigere et helt stykke enten på øvelsen eller på konsert. Dette kan man gjøre fra man er veldig ung og fersk musikant og dirigent.

Inkluderende metoder i innstudering av musikk

Er det konkrete metoder som gjør at vi kan sysselsette, ivareta og utvikle alle eller flere musikanter samtidig? I denne teksten beskrives noen inkluderende metoder i prosessen med å innstudere musikk på øvelsen.  

Aktiviteter gir øvelsen ny energi!

Vi lærer best gjennom å gjøre. Aktiviteter kan bidra til læring, variasjon, sosialisering, økt konsentrasjon, mengdetrening og bevegelse.

Som dirigent er det viktig at du streber etter en tydelig og forutsigbar ledelse. Dette er ikke bare viktig når det kommer til musikkfaglig dirigentteknisk arbeid, men også når det gjelder det pedagogiske. I aktiviteter må du som dirigent dele korpset inn i grupper og styre hvem som skal ha ulike roller. Basert på din kjennskap til gruppa og enkeltmusikanter kan du bidra til at alle opplever trygghet og å bli inkludert i det sosiale felleskapet.

Her finner dere noen forslag til aktiviteter, visualisert av Skiens skolemusikk og musikkonsulent Birgitte Grong.

Merk: Puls og Gå noteverdiene bør gjøres som forberedende aktiviteter før dere gjør Haien kommer for første gang.

Instrumentkunnskap

NMF har laget tolv ulike instrumentfilmer beregnet for skolekorpsdirigenter på alle nivå, fra aspirant- og junior- til hovedkorps.  

Filmene skal primært gi kunnskap om oppstarten på de ulike korpsinstrumentene, og er nyttig i tilrettelegging og tilpasning av din undervisning og repertoaret i korpsøvelsen. Pedagoger bruker forskjellige metoder, og dermed kan enkelte av valgene som presenteres av disse pedagogene være forskjellige fra dine valg.  

Det er laget utfyllende tekster om instrumentene som et tillegg til filmene:  

Filmene og tekstene er produsert av NMF i samarbeid med pedagogene og Glefs AS:

Kikk gjerne på vår spilleliste med videoer for materialforvaltere, med mye verdifull informasjon.

Relaterte artikler

Se alt nyttig innhold
Ingen resultater
Tilbakemelding
No items found.
No items found.
No items found.