Spilletider
Her er spilletidene for alle divisjoner: NM janitsjar 2025 -spillerekkefølge
Deltakelse i NM
Konkurransereglement
NMFs verdier er felleskap, trygghet, mestring og utvikling. Konkurransene skal fungere som et verdifullt virkemiddel for å bidra til positive og utviklende korpsopplevelser.
Konkurransereglementet er grunnlaget for deltakelse i NM. Gjeldende reglement for Norgesmesterskapene ble vedtatt i forbundsstyret i juni 2020.
Konkurranseregler
Vi gjør oppmerksom på følgende i konkurransereglementet § 5.4, «Betingelse for deltakelse».
For å sikre god kvalitet på konkurransen er det viktig at alle følger fristene.
Følgende retningslinjer gjelder:
For sen påmelding faktureres kr 3000,-
For sen innsending av kvalifiseringsopptak faktureres: Blir ikke vurdert som deltaker
For sen innsending av partiturer, deltakerliste eller sceneoppsett faktureres: kr 3000,-
Vi oppfordrer korpsene til å overholde frister og reglement så vi unngår situasjoner med avgifter.
Musikkfaglige rammer
Alle divisjoner spiller et selvvalgt program i finalen. Programmet skal ikke inneholde solistnumre.
Effektiv scenetid regnes fra første til siste tone i konkurransefremførelsen, og inkluderer pauser mellom verk eller satser. All durata skal oppgis og blir kontrollert.
Elitedivisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 35 minutter.
1. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 25 minutter.
2. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 20 minutter.
3. til 7. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 15 minutter, maks 3 stykker.
Det gis ikke dispensasjon til ekstra spilletid, og korps som overskrider maksimal spille-/scenetid blir trukket i poeng: 1 poeng for første påbegynte minutt, deretter 1 poeng for hvert påbegynte halvminutt.
Bruk av flygel: Ved valg av program gjøres det oppmerksom på at det ikke er anledning til klimpring på strengene oppe i flygelet.
Bedømming
Konkurransen bedømmes av tre dommere i Elite og førstedivisjon. To dommere i 2. – 7.divisjon.
Informasjon til påmeldte
Deltakerliste
Alle som deltar i NM janitsjar MÅ være registrert medlem i korpset, dvs. registrert i NMFs medlemsdatabase, før deltakerlisten sendes inn. De som blir registrert i korpset etter denne datoen kan ikke delta i NM. Frist for registrering/lagring av deltakerlisten er 21. februar 2025.
Registrering av deltakerliste gjøres ved bruk av linken korpset mottok ved påmelding. Denne listen hentes ut av NMF ved fristens utløp. Deltakerlisten skal omfatte alle spillende musikanter på scenen inkludert dirigent.
Deltakeravgift
NM: kr 435,- pr. medlem for deltakelse, der kr 65,- går til reisefordeling.
Deltagelse i kvalifisering: 1500,- pr. korps.
Påmeldingsavgift faktureres etter fristen for bestilling av festbilletter.
Innsending av informasjon
Partitur
Deltakerkorpsene i 2.-3.-4.-5.-6. og 7.divisjon skal sende inn to eksemplar av partituret, mens Elite og 1.divisjon må sende inn tre eksemplarer. Partiturene skal være dobbeltsidig og innbundet, og blir makulert etter bruk.
Partiturene skal være påført korpsets navn og divisjon, og angi rekkefølge på stykkene. Husk også å registrere info om spilletid på hvert stykke i program.no.
Adresse for innsending av partiturer:
NMF Trøndelag, Fjordgata 1, 7010 Trondheim
Frist: 21.februar 2025
Til orientering: Den digitale opplastingen blir delt med dommerne til deres forberedelser. De trykte partiturene får de utdelt ved ankomst Trondheim for bruk under konkurransen.
TONO-rapportering
For nasjonale mesterskap og regionmesterskap søker og rapporterer NMF til TONO for fremføringene. Korpsene behøver ikke å tenke på dette.
Omtale av program og korps
Til hjelp for konferansier ber vi om at korpset registrerer kort omtale av hvert stykke. Dette kan være hentet fra selve partituret eller det dere finner andre steder.
Vi ber også om en kort presentasjon av korpset (ca. 5 linjer).
Det er viktig at denne presentasjonen er nøktern, og den skal ikke inneholde momenter relatert til konkurransedeltakelse, hverken NM eller andre konkurranser.
Alt dette skal gjøres i Program.no ved bruk av lenken korpset mottok ved påmelding.
Sceneoppsett
Alle korps må fylle ut og lagre sceneoppsettet sitt innen 17. mars 2025.
NB! Det blir satt opp platestativer på scene i Store sal. Dette gjelder elite og 1. divisjon. Alle korps skal gjøre sine fremføringer på flatt scenegulv, dvs. ingen kunstige podieoppbygginger.
Sceneoppsettet settes opp og lagres ved bruk av lenken korpset mottok ved påmelding.
Slagverk
Slagverksriggen med spesifisert liste over tilgjengelig slagverkutstyr.
Alt annet utstyr må fremskaffes av korpsene selv.
Slagverksvisning
Fredag 4. april
1.divisjon, Store sal: kl. 12.00 – 13.00
4.divisjon, Lille sal: kl. 12.00 – 13.00
6.divisjon, Royal Garden Hotel: kl.12.00 – 13.00
7.divisjon, Scandic Nidelven Hotel: kl.15.00 – 15.30
Lørdag 5. april
Elitedivisjon, Store sal: kl. 08.00 – 08.30
2.divisjon, Scandic Nidelven: kl. 08.00 – 08.30
3.divisjon, Royal Garden Hotel: kl. 08.00 – 08.30
5.divisjon, Lille sal: kl. 08.00 – 08.30
Instrumenter til rådighet
Følgende instrumenter stilles til rådighet etter behov:
Olavshallen Store sal: Steinway konsertflygel, mod. D-274, celesta, harpe – stil 23 (egen stemmenøkkel og ekstra strenger bør medbringes)
Olavshallen Lille sal: Steinway konsertflygel, mod.D-274
Royal Garden Hotel: Kawai flygel KG-7D
Scandic Nidelven: Yamaha piano T121
Instrumentene er ikke disponible i andre saler enn der de er satt opp. Det er viktig at disse instrumentene er skrevet inn i sceneoppsettet for at de skal bli gjort klar for korpset på scenen.
Korps som bruker lydutstyr / elektroniske instrumenter må montere og teste disse på de oppsatte tidene for slagverkvisning.
Infomøter
Sted: Radisson BLU Royal Garden Hotel. Møterom: Kristiansten i 2.etg.
Dato: Fredag 4. mars
Tidspunkt:
- 11.00: 1., 4., 6. og 7. divisjon
- 18.00: Elitedivisjon, 2., 3. og 5.divisjon
Vi minner om at alle korps skal være representert med én person.
Oppvarming og kontrollrutiner
Korpsene skal møte i garderobe 45 minutter før oppsatt scenetid.
Alle musikere må legitimere seg ved adgang til oppvarmingsrom før konkurransespilling. Det godtas legitimasjon med bilde og signatur (bankkort, førerkort el). Alternativt digitalt førerkort.
Den enkelte musiker skal også i kontrollen forevise sitt adgangstegn til konkurransen. Billettarmbåndet skal være festet rundt håndleddet.
Dommere
Elitedivisjon: Sami Ruusuvuori, Felix Hauswirth, Ingvill Hafskjold
1. divisjon: Felix Hauswirth, Kjetil Djønne, Isabelle Ruf-Weber
2. divisjon: Isabelle Ruf-Weber, Nils Erik Måseidvåg
3. divisjon: Anna-Lena Lumme, Trond Madsen
4. divisjon: Sami Ruusuvuori, Nils Erik Måseidvåg
5. section: Kjetil Djønne, Ingunn Korsgård Hagen
6. divisjon: Ingunn Korsgård Hagen, Ingvill Hafskjold
7. divisjon: Trond Madsen, Anna-Leena Lumme
Fotografering av alle korps
Vi kan i samarbeid med Fotograf Reimers tilby alle korps NM-bilde. Etter endt spilling på scenen blir korpset fulgt til fotografering, der det vil bli mulighet for å bestille NM-bilde – en morsom og historisk viktig dokumentasjon på hvem som egentlig var med i NM 2025!
NB! Korps som spiller på Scandic Nidelven blir fulgt over til Royal Garden for fotograferingen. Bestilling gjøres under fotograferingen. Pris pr. bilde: 225,-
Festkonsert og premieseremoni
Også i år blir festkonserten levert av Luftforsvarets musikkorps. Festkonserten begynner kl. 20.00.
Adgangstegn til festkonsert og premieseremoni koster kr. 270,- pluss billettavgifter (sum 330,-). Det er begrenset antall plasser i Olavshallen.
Merk: Én representant fra hvert korps har reserverte plasser på de fremste radene i Olavshallen. Premieutdelingen vil skje divisjonsvis, og én representant fra hvert korps skal da komme opp på scenen når konferansier annonserer deres divisjon.
Festkonserten er en eksklusiv liveforestilling i Olavshallens store sal. I tillegg overføres konserten til Olavshallens Lille sal og Royal Garden Hotel.
I år byr Luftforsvarets musikkorps på en forrykende konsertopplevelse med musikk av Edvard Grieg, krydret med musikalske overraskelser og intenst samspill. Dette er en konsert som vil begeistre med fengende rytmer og blåsemusikk som du sjelden har sett maken til.
Billetter til festkonserten selges elektronisk via Olavshallens billettsystem.
Billettsalget åpner mandag 10. mars kl.12.00. Link for kjøp av billetter....
NM-FESTEN – Royal Garden og Olavskvartalet
NM-festen starter kl. 20.00. Der spiller NMs tradisjonsrike orkester opp til dans og underholdning.
Bestilling av festbilletter gjøres ved buk av linken korpset mottok ved påmelding. Fyll ut feltet «Bestilling av festbilletter» og trykk lagre. Adgangstegn til NM-festen koster kr. 240,- ved forhåndsbestilling. Ved kjøp under arrangementet koster festbilletten kr. 290,-
Søke permisjon fra jobb for å delta på NM?
Har du medlemmer som skal søke permisjon fra jobb for å delta i NM? Her er litt nyttig informasjon hvis noen trenger å søke permisjon fra jobben for å delta i NM. Sitert fra Kommunenes sentralforbund:
Velferdspermisjoner
Velferdspermisjon med lønn eller uten lønn utover det som framgår av arbeidsmiljøloven kap. 8 og Hovedtariffavtalen § 8, må kommunen, fylkeskommunen eller bedriften selv ta stilling til. Aktuelle temaområder som kan vurderes er (bl.a.):
For deltakelse i større kultur- og/eller idrettsarrangementer (eksempelvis nasjonale og internasjonale musikk- og idrettskonkurranser.)
Overnatting og transport i Trondheim
For informasjon om opphold og overnatting i Trondheim, ta direkte kontakt med: G Travel Get Together Trondheim
Kontaktperson: Lene Stamnes
73 80 77 20 / meet.trd@gtravel.no
I tillegg til hotellovernatting kan G Travel være behjelpelig med flybestillinger, buss t/r flyplassen, middagsreservasjoner, utflukter m.m.
Ta kontakt for å høre hva de kan gjøre for deg og ditt korps.
Viktige datoer
15. september: Påmeldingsfrist.
1. november: Frist for innlevering av opptak og signert deltakerliste til kvalifisering.
15. november: Publisering av resultat fra kvalifisering
20. november: Publisering av endelig divisjonsinndeling med spilletider
1. desember: Frist for levering av bytteskjema for spilletid
21. februar: Frist for:
- lagring av elektronisk deltakerliste, jfr. NM-reglementet.
- registrering av program, spilletid, omtale av verk og korps.
- innsending av partitur og opplasting av digitale partitur (via påmeldingslinken)
17. mars: Frist for:
- lagring av sceneoppsett i (via påmeldingslinken)
- bestilling av billetter til musikerfest (via påmeldingslinken)
4. – 5. april: Velkommen til NM janitsjar i Trondheim!
Gjennomføringsmodell 2026
Gjennomføringsmodellen beskriver opprykk og nedrykk basert på resultater i 2025. Denne presenteres og gjennomgås på Infomøtene fredag 4.april.
Kontakt
Prosjektleder: Håvard Hinsverk
982 82 378
NMF Trøndelag, Fjordgata 1, 7010 Trondheim
Sekretariat: 982 41 165 / nmjanitsjar@musikkorps.no