NMFs vedtekter
NMFs vedtekter regulerer blant annet hvordan korpsene kan bli medlem i NMF, og hvilke påvirkningsmuligheter, rettigheter og plikter korpsene har som medlem i NMF.
Den viktigste direkte påvirkningskraften korpsene har, er retten til å sende inntil to representanter med stemmerett på regiontinget, som avholdes annet hvert år. På regiontinget velger man medlemmene i regionstyret, og tar viktige veivalg for regionen. Vi ønsker at mange flere korps benytter seg av denne muligheten til å delta i demokratiet i organisasjonen!
Når det gjelder korpsenes plikter, er det særlig §3 i NMFs vedtekter som er viktig. Her står det blant annet at alle korps og medlemmer i NMF “... plikter å følge NMFs vedtekter og vedtak gjort av NMFs besluttende organer.” (§3.2)
Her legges det også viktige føringer for korpsenes vedtekter: “Korpsenes vedtekter skal følge mal for vedtekter ... i NMF”
Korpsenes vedtekter
Korpsenes egne vedtekter styrer reglene for medlemskap i korpset, og rettigheter og plikter for medlemmer og styret i korpset. Vedtektene bestemmes av årsmøtet, som er korpsets høyeste myndighet.
Vi anbefaler sterkt at alle våre korps følger vår mal for vedtekter, men selv om man måtte velge et annet utgangspunkt, må man passe på å få med en del punkter og passasjer som er obligatorisk for alle medlemskorps i NMF.
I mal for vedtekter er disse uthevet i fet skrift. Ordlyden i disse kan ikke endres. Når NMF eventuelt endrer på disse punktene, plikter korpset å endre sine vedtekter så de samsvarer.
Det finnes en veiledning til malen for vedtekter, som forklarer noen punkter og tanken bak disse mer detaljert.
Frelsesarmeens korps
For våre korps i Frelsesarmeen, som er innmeldt i Norges Musikkorps Forbund, gjelder en egen mal for vedtekter.
Veiledning for vedtekter
Veiledningen er et dokument for å hjelpe medlemskorps med å utarbeide sine egne vedtekter.
Veiledningen
§1 Organisasjon
Organisering av musikkorpset er stort sett viet hensiktsmessig regulering av aldersgruppen 15-19.
Det året en er aspirant i voksenkorpset skal skolekorpset prioriteres når det er kollisjon, skolekorpset har alltid forrang.
Som 16-åring kan en bli fullverdig medlem av voksenkorpset, da har ikke skolekorpset lenger forrang, med mindre det finnes lokale avtaler mellom korpsene.
§4 Årsmøtet
4.2 d - «Styret plikter å legge saker som kommer inn i rett tid fram på årsmøtet.»
Dette er for at medlemmenes røst skal høres. Styret kan selvsagt imøtegå et hvert forslag og begrunne hvorfor, men da er det opp til årsmøtet å avgjøre.
4.3 b - «Følgende har tale- forslags- og stemmerett: Medlemmer som har fylt 15 år.»
Dette innebærer at i skolekorps har medlemmer under 15 år ikke stemmerett og er heller ikke valgbare. Her gjelder det at en foresatt kan stemme på vegne av medlemmet. Justisdepartementet har konkludert med at lag og foreninger kan velge inn umyndige personer. Men det bør være minst én myndig i styret, dersom styret f.eks blir part i en arbeidsrettssak.
Bakgrunnen for at de fra 15 år og oppover skal kunne stemme og være valgbare, er for å gi de som ønsker det, medbestemmelsesrett i henhold til LNU (Landsorganisasjonen for norske barne- og ungdomsorganisasjoner) sine vedtekter.
4.4 Årsmøtets dagsorden
a5 - «Valg av møteledelse» – her er det ingen krav, men det er gunstig om en finner en person som ikke sitter i styret. Vedkommende trenger heller ikke være medlem av korpset.
a7 - «Valg av referenter» – velg to referenter utenfor styret.
d - «Plan og medlemskontingent» – På landsmøtet endret man NMFs vedtekter til at landsmøtet ikke lenger skal vedta budsjett. På korpsets årsmøte er det mange som vedtar budsjett, men korpset bør vurdere om det er mer hensiktsmessig å bare vedta handlingsplan og la styret vedta budsjettet når man kommer nærmere et nytt regnskapsår.
e1 - «Valg: Leder for ett år» – dette er gjort for å sikre at dersom en velger en leder som viser seg uskikket til vervet, kan en finne en ny til neste årsmøte. Det er i tillegg gjerne lettere å få noen til å ta på seg et lederverv dersom det kun er for ett år av gangen.
e2 - «Minimum fire styremedlemmer på valg for to år» – dette er for å sikre kontinuitet. Det er gunstig om halvparten av styremedlemmene er på valg hvert år. På den måten sikrer en at ikke alle styremedlemmene forsvinner samtidig.
§5 Styret
5.1 - «Sammensetning og konstituering» – det er viktig at styret konstituerer (velger) en nestleder. Ellers er styrets sammensetning avhengig av – antall medlemmer i styret – størrelse på korpset.
5.2d - «Fullmakter» - tidligere tegnet Styreleder og/eller nestleder og et styremedlem korpset. Det presiseres nå at: To personer tegner korpset mellom årsmøtene.
Det kan være;
- styreleder og nestleder
- styreleder og et styremedlem
- nestleder og et styremedlem
5.3b - «I skolekorps møter utøvernes tillitsvalgte, om de har det, som fullverdig styremedlem» – det vil si at de har stemmerett og innsyn i alle saker. Styret må ikke legge styremøter når korpset øver.
5.6 - «Beredskapsplan for korps» – i tillegg til at korpsene skal forholde seg til beredskapsplanen, plikter korpset å sette seg inn i NMFs varslingsrutiner. Begge ligger på NMFs nettsider.
§8 Oppløsning og utmelding av Norges Musikkorps Forbund
a - «Vedtak om oppløsning av musikkorpset må foretas på to påfølgende ordinære årsmøter. Vedtak krever 2/3 flertall.» Dette betyr at det må gå ett år mellom de to bestemmelsene om oppløsning/utmelding. En kan altså ikke vedta dette og kalle inn til et nytt årsmøte en måned seinere for å bli raskt ferdig med beslutningen om oppløsning/utmelding.
b. og c. - Det er viktig at korpsets vedtekter sier noe om hva som skal gjøres med korpsets midler og eiendom i tilfelle nedleggelse. Dermed blir det siste årsmøtet pliktig til å forholde seg til dette. Slik sikrer man at midler og eiendom går til et godt gjennomtenkt formål som er vedtatt da korpset var fullt oppegående i stedet for en “kjapp løsning” på siste årsmøtet som kanskje bare har noen få deltakere.
Oppdatert 24.06.2022
Veiledningen kan også lastes ned her: