Jeg ønsker å varsle
Har du eller noen du kjenner opplevd eller oppdaget noe du tenker det er viktig å si ifra om? Du kan si fra om hendelser eller handlinger som du selv har opplevd, har oppdaget, har direkte kjennskap til, eller har hørt om fra andre.
Hva kan jeg varsle om?
- Mobbing, diskriminering og rasisme
- Økonomisk mislighold og korrupsjon
- Seksuell trakassering og overgrep
- Brudd på retningslinjene
- Lovbrudd
Hva bør jeg ha med i varselet?
• Oppsummer hva som har skjedd, hvem du varsler om, andre involverte, og når og hvor det har skjedd.
• Vær så konkret som mulig. Om det er flere hendelser, beskriv dem separat og lag en tidslinje.
• Har du relevant dokumentasjon, som bilder, video, tekst eller annet, legges dette ved.
• Har andre vært vitne til det som har skjedd eller opplevd lignende hendelser, inkluder navn og kontaktinformasjon til dem.
Hvordan kan jeg varsle?
Du kan varsle skriftlig eller muntlig, gjennom et møte eller på telefon. Et skriftlig varsel skal sendes via NMF sin digitale varslingsportal. Et varsel skal alltid sendes til korpset eller regionen hvor hendelsen eller handlingen du ønsker å varsle om har skjedd .Du kan varsle anonymt, men vi ønsker gjerne at du oppgir fullt navn slik at saken kan undersøkes grundig. Alle varsler blir behandlet strengt fortrolig og av så få som mulig.
Et skriftlig varsel skal sendes via NMF sin digitale varslingsportal: mittvarsel.no
Jeg skal hjelpe en som varsler
Som musiker, driller, dirigent, tillitsvalgt eller støttespiller i et korps kan du oppleve å bli gjort kjent med bekymringsverdige- og/eller kritikkverdige forhold eller ulovlige hendelser. Da er det viktig at du hjelper den som forteller deg om dette til å varsle om det som har skjedd.
Vurder behovet for hjelp
Som en tillitsperson til varsleren må du vurdere om vedkommende har behov for akutt fysisk eller psykisk helsehjelp, og om saken bør meldes til politiet eller barnevernet. I slike situasjoner er det viktig at du forsøker å trygge den som er i en utsatt situasjon frem til annen ansvarsperson tar over.
Hjelp med å varsle riktig person/sted
Når du blir gjort kjent med bekymringsverdige- og/eller kritikkverdige forhold, skal du ivareta den som forteller deg om dette. Videre skal du hjelpe vedkommende med å varsle til riktig person i korpset, NMF, eller offentlig instans.
Vær en støtteperson
Din rolle kan være å lytte og få informasjon om hva varsler har opplevd, sett eller hørt. Det er viktig at du gir trygghet og sørger for at den som forteller deg dette, opplever å bli trodd. Ta gjerne notater og få bekreftelse fra den som vil varsle, på det du har hørt. Det er også viktig at personen som ønsker å varsle føler seg trygg på at informasjonen som blir delt er fortrolig, og at du holder dette strengt konfidensielt.
Dersom det er mistanke om at personen kan bli utsatt for alvorlig vold eller overgrep igjen, har man alltid plikt til å gripe inn. Denne avvergingsplikten gjelder for alle - å avverge betyr at du forhindrer at noe skjer. Har du informasjon om at et overgrep kan skje, er det straffbart å ikke melde i fra om dette. Du kan ringe politi, barnevern eller andre offentlige instanser. Merk: Å ringe politiet om en bekymring, er ikke det samme som å politianmelde noe. Politiet gjør en egen vurdering av saken som er meldt inn.
Jeg skal håndtere et varsel
Det er viktig at du som skal håndtere et varsel har sett deg inn i NMFs Varslingsplakat. Her finner du råd for å håndtere en varslingssak, enten du er tillitsvalgt ansatt i et av våre medlemskorps eller NMF.
Motta
Et varsel kan mottas skriftlig eller muntlig, i alt fra en e-post til en chat melding, til en muntlig samtale på telefon, eller i et møte ansikt til ansikt. Et skriftlig varsel skal sendes via NMF sin digitale varslingsportal. Varslingsportalen er bygd opp slik at du som skal håndtere varselet får steg for steg hjelp til hvordan du skal gjennomføre en god prosess.
Dokumentere
Om varselet mottas skriftlig, er det viktig at du innen kort tid gir tilbakemelding om at varselet er mottatt, og om prosedyrene videre.
Dersom et varsel mottas muntlig, er det viktig å fokusere på å ivareta personen i øyeblikket samtidig som du sørger for å dokumentere varselet skriftlig. Lytt nøye til det som blir fortalt, og vis tydelig at du tar informasjonen på alvor. Noter ned det varsleren formidler til deg på en presis og respektfull måte.
De viktigste punktene å huske når du mottar et varsel er å få informasjon om:
- Hva har skjedd?
- Hvor har det skjedd?
- Når skjedde det?
- Hvem varsles det om?
Hvis det er annen relevant dokumentasjon i saken, er det viktig at dette også innhentes hvis varsler vil. Dette kan være chatmeldinger, bilder, film eller lydfiler.
Ta vare på
Det er viktig å tenke gjennom, helt fra begynnelsen i en sak, hva man kan gjøre for at personen som varsler føler seg trygg og ivaretatt. Dette vil også gjelde for personen det er varslet om.
Avklare
Etter at varselet er mottatt, men før du begynner å undersøke varselet, er det viktig at du gjør flere innledende avklaringer. Dette er for å sikre en god prosess, og at varselet blir riktig behandlet.
Er saken som er sendt inn et varsel?
Å varsle betyr å si ifra eller advare om kritikkverdige eller ulovlige hendelser eller handlinger i ditt korps eller organisasjon. Handlinger eller praksis som er et brudd på korpset regelverk, vedtatte retningslinjer eller etiske normer regnes som et kritikkverdig forhold. En muntlig eller skriftlig melding om dette er å regne som et varsel.
Det er også forhold som ikke regnes som et varsel. Dette kan være:
- Misnøye med eller uenighet rundt beslutninger og vedtak som er fattet.
- Saker som ikke er å anse som et brudd på korpsets eller NMF sine vedtekter og regelverk.
Er varselet en sak som dere skal behandle?
Hovedregelen er at varslings saker skal behandles på lavest mulig nivå, nærmest mulig der det kritikkverdige forholdet har skjedd.
Dersom varselet som har blitt meldt inn omhandler personer tilknyttet ditt korps eller regionledd, eller har skjedd på deres arenaer eller i tilknytning til deres aktiviteter, er det å regne som en varslingssak som skal behandles hos dere.
Kartlegge
Å kartlegge et varsel betyr å undersøke hva som har skjedd gjennom samtaler med varsler, personer som har informasjon i saken, og personen(e) som det har blitt varslet om. Samtalene vil sammen med relevant dokumentasjon utgjøre informasjonsgrunnlaget i varslingssaken.
For å kartlegge et varsel gjennomfører du individuelle samtaler med varsler, personen det er varslet om og med andre som har viktig informasjon om det som har skjedd. I noen tilfeller er varsler en annen enn den som har blitt utsatt for hendelsen. Begge vil da bli innkalt til hver sin samtale.
Målet med samtalene er å få klarhet i hva som har skjedd, hvor det har skjedd, hvem som har vært involvert, og å innhente relevant dokumentasjon som sms, chat, e-post, film m.m.
Innkalling til samtale sendes skriftlig. Imidlertid kan det være fint at du tar en telefoni forkant, så innkallingen ikke kommer som en overraskelse, eller at e-post ikke blir lest i tide.
Gjennomfør samtalene på et rolig og uforstyrret sted som gir en trygg ramme for møtet. Vi anbefaler at samtalen gjennomføres fysisk, men den kan også gjøres digitalt om annet ikke er mulig.
Oppsummer samtalene i referat, som sendes til gjennomlesing og godkjenning av møtedeltakerne. Referatet bør være kort og gjengi de konkrete handlingene eller hendelsene som er relevant for saken, og hvilke mulige brudd på vedtekter eller regler dette innebærer. Fra møtet med personen det er varslet om, bør det også fremkomme om det er enighet eller uenighet i de ulike sitasjonene som har blitt tatt opp i samtalen.
Som saksbehander er din rolle å kartlegge saken gjennom samtaler og dokumentasjon du har innhentet fra personene involvert i saken.
Konkludere
Når saken er ferdig kartlagt og undersøkt, skal det utarbeides en konklusjon. Denne konklusjonen skal dokumentere at saken er undersøkt, vurdert og avsluttet. Konklusjonen skal være skriftlig og formidles til både den varslede og om varslede. Dersom konklusjonen viser at det har vært et kritikkverdig forhold, skal det iverksettes passende tiltak.
Informasjon om NMF sin digitale varslingsportal - MittVarsel
MittVarsel er en digital portal for å melde ifra om kritikkverdige forhold på en trygg måte. Portalen er en sikker løsning for å motta varsel og for å kommunisere med personer involvert i saken underveis i håndteringen. MittVarsel er bygd opp slik at du har alle verktøyene du trenger på et sted for å gjennomføre en god prosess.
Når et varsel er meldt inn, kan all informasjon knyttet til varselet ogkommunikasjon med varsler lagres i løsningen. Det gjør at saksbehandler av et varsel ikke trenger å lagre noe lokalt, og at dokumenter og annen relevant informasjon kan lagres i tråd med personvernlovgivningen.
Forklaring på ord og uttrykk
Anonymitet
Du kan velge å være anonym når du varsler. Å være anonym betyr at du ikke forteller hva du heter eller gir opplysninger som identifiserer deg. Dersom du sender inn et varsel anonymt gjennom MittVarsel.no vil det ikke være mulig å spore deg senere, og de som mottar varselet vil ikke få informasjon om hvem du er.
Det er flere grunner til at man ønsker å være anonyme. Du kan likevel velge å gjøre identiteten din kjent senere i saksbehandlingen, om du ønsker det.
Avvergingsplikt
Hvis du vet eller tror at noen mest sannsynlig blir utsatt for alvorlig vold eller overgrep, har du en avvergingsplikt. For eksempel gjelder avvergingsplikten hvis noen på en eller annen måte misbruker familie medlemmer eller andre barn. Den gjelder også dersom noen bruker sin overordnede posisjon, for eksempel som dirigent eller tillitsvalgt, til å få seksuell omgang med barn eller andre særlig sårbare personer.
Avveringsplikten betyr at man har en plikt til å forhindre nye overgrep. Hvis du sitter på informasjon som gir deg mistanke om at et overgrep vil skje er det straffbart ikke å prøve å forhindre det. Det holder at du mener at det er mer sannsynlig at det vil skje enn at det ikke vil skje.
Habilitet
Habilitet er et viktig prinsipp i saksbehandlingen av et varsel, og alle som har en rolle i håndteringen av et varselet skal være habile. At en person er habil innebærer at det ikke er omstendigheter som kan bidra til å svekke tilliten til at personen behandler varslingssaken på en rettferdig og upartisk måte.
Konfidensialitet
Når du varsler om en sak, håndteres informasjonen om saken konfidensielt. Det betyr at informasjonen holdes fortrolig, og at den ikke deles eller gjøres kjent for flere enn de som er med på å behandle eller veilede i saken.
Unntak gjøres likevel dersom avvergingsplikten trer inn.
Kontradiksjon
Den det blir varslet om har rett på kontradiksjon. Dette betyr at personen skal få mulighet til å uttale seg om saken og gjøres kjent med beskyldningene som er rettet mot personen, som en del av behandlingen av varslet.
Nyttige lenker
Varsle med navn
- Her kan du varsle med din egen identitet, du bruker egen e-postadresse.
- Når vi mottar et varsel vil vi behandle dette fortrolig. Fortrolighet innebærer i denne sammenheng at identiteten til den som melder og den/de det evt. varsles om, ikke skal gjøres kjent for flere enn
det som det er nødvendig for videre behandling av saken.
Varlse anonymt
- Her kan du varsle anonymt dersom du ikke ønsker at ditt navn skal kobles til saken.
- Du vil få tildelt brukernavn og passord slik at du i etterkant kan logge deg på og kommunisere med saksbehandler.
- Du kan underveis i prosessen gå fra å være anonym til å stå frem med din identitet om ønskelig.