Hvorfor etablere UNG:Øvekollektiv?
Ungdom selv uttrykker at de trenger venner og egenutvikling. Mange er også opptatt av å bygge sin egen CV for fremtiden. Å spille hjemme kan være en utfordring for musikanten, enten det er trangboddhet, yngre søsken, naboer, egen viljestyrke eller andre årsaker. Mange opplever det også som ensomt og kjedelig å spille alene. Å møte andre musikkinteresserte kan gjøre det morsommere og enklere å spille mer. Samtidig styrkes vennskap mellom musikanter.
Gjennom Musikantundersøkelsen (2023) formidler musikanter i alderen 13 og 19 år at det spilles for lite mellom øvelsene. De som øver minst, har ofte mest utbytte av fellesøvelsen og de flinkeste kan oppleve at læringskurven flater ut.
Ett øvekollektiv kan bidra til at flere blir lengre i korps.
Hvordan komme i gang?
Det korpset trenger for å komme i gang er et sted å møtes, tilgang på instrumenter, deltakere, trygge ledere og noe økonomi.
Ettersom målet er å skape en sosial utviklingsarena for unge musikanter blir det viktig å avgrense hvem korpset ønsker å nå med tilbudet. Dette vil påvirke andre beslutninger som for eksempel hvor korpset skal etablere tilbudet, åpningstid og bemanningsbehov.
Vi anbefaler at det gjennomføres en kartlegging av behov og muligheter lokalt før korpset setter i gang. Se utkast til kartleggingsverktøy i ressurslisten under.
Lokale. Det er en fordel med tilgang på:
- flere rom av ulik størrelse slik at deltakere kan spille både alene og i grupper med andre etter ønske, behov og utfra lydnivå.
- et eget område med mulighet for å henge sammen sosialt, gjerne med tilgang til enkle kjøkkenfasiliteter.
Vi anbefaler initiativtakere å ta kontakt med kommunen om lokaler som står ledige på kveldstid, eller inngå avtale med andre steder hvor ungdom driver aktivitet som for eksempel: Ungdomskafe, ungdomsklubb, kulturhus, bygdehus, lokale kjøpesenter, utekontakten eller idrettshallen. Et annet alternativ er å gå i dialog med andre lag og foreninger i lokalmiljøet med tilgang på egne lokaler.
Der det er mulig anbefaler vi å legge UNG:Øvekollektivet til et annet sted enn skolen. Vi er kjent med at dette kan by på utfordringer rundt tilgang til nødvendig utstyr, men gevinsten ser ut til å være stor der dette lar seg løse.
Utstyr
I utgangspunktet tar alle med seg sitt eget instrument, musikk de vil spille og annet utstyr som for eksempel notestativ, tuner, metronom osv. som de trenger for å spille alene eller sammen med andre. Likevel er det noen instrumentgrupper korpset bør tenke på å legge til rett for som for eksempel slagverk, eller piano for samspill eller komp.
- Inngå avtal og sikre praktisk tilgang til større instrumenter enten det er korpset, kulturskolen, skolen eller andre aktører som eier instrumentene.
- Mulighet til å printe / kopiere noter, eller tilgang til et musikkanlegg for å lytte til musikk sammen er også verdfullt.
- Invester i en verktøyboks med fliser, ventilolje, puter, korkfett e.g. for enkelt vedlikehold.
Deltakere
Med tanke på at deltakerne i stor grad skal lede seg selv, anbefaler vi at tilbudet primært rettes mot ungdomsgruppen 13–19 år.
- Noen steder kan det fungere at tilbudet er åpent for alle i målgruppen hele åpningstiden
- Andre steder kan det være en fordel å vurdere en aldersinndeling for å styrke den sosiale tilknytningen og faglige utviklingen blant musikantene.
Tilbudet kan med fordel etableres sammen med andre korps i området. Det er også en mulighet til å samarbeide med andre kulturtilbud som retter seg mot samme aldersgruppe.
Ledere
Tilbudet er ment å være en musikalsk og sosial utviklingsarena. Vi erfarer at ungdom fungerer svært godt som ledere for yngre som er nær i alder, samtidig vet vi at voksent nærvær skaper en trygghet for unge ledere, deltakere, foresatte og samarbeidspartnerne.
Vi anbefaler derfor å:
- etablere et lederteam som kan tilby støtte og oppfølging musikalsk og sosialt.
- knytte til seg en voksen leder med høy relasjonskompetanse.
Se utkast til utlysning for unge- og voksene leder under ressurser.
Norges Musikkorps Forbund mener at alle, fra fylte 15 år, med oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold ovenfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, skal fremvise gyldig politiattest (barneomsorgsattest). For ungdom er dette en nyttig erfaring for fremtidig arbeidsliv. Se ressurser for mer informasjon om hvordan dette kan løses.
Økonomi
Kostnadene henger sammen med hvordan korpset velger å innrette tilbudet og hvilke tjenester korpset må betale for. De største utgiftspostene er knyttet til kompensasjon til ledere, fasiliteter, transport og trivselstiltak.
Lederoppdraget kan løses med frivillig innsats, som betalt oppdrag eller en kombinasjon. Vår erfaring at der Øvekollektivet løses som betalt oppdrag, enten voksene eller unge ledere, er økt stabilitet og sikrere drift en tydelig effekt.
Vi anbefaler:
- sette opp et realistisk budsjett med kjente kostnader og inntekter
- tilby honorar / økonomisk kompensasjon til ledere
- inngå samarbeid med lokale aktører for å holde kostnadene nede
Drift
Tilbudets anbefalte driftsmodell er: av ungdom, for ungdom, med voksent nærvær. For å lykkes med dette anbefaler vi initiativtakere å
- involvere eldre musikanter i utvikling og drift av Øvekollektivet, gjerne med voksen tilstedeværelse for støtte.
- etablere samarbeid med nabokorps, kulturskolen eller andre musikktilbud i nærmiljøet.
Vi vet at mange unge ønsker å medvirke og er opptatt av å bygge egen CV fra tidlig alder. Vi har erfart at ungdom i alderen 16–19 fungerer godt som ledere for 13–15 åringer, og at unge i alderen 20+ fungerer svært godt som støttespillere for 16–19 åringen.
Øvekollektivet er en mulighet for å sikre medvirkning, og samtidig tilby verdifull arbeidserfaring for ungdom. For mange kan dette være første steget inn mot arbeidslivet, og følger man samtidig opp med å utstede en arbeidsbekreftelse (se mal under ressurser) kan det være en god drahjelp til å lande deres første jobb eller studiemulighet på et senere tidspunkt.
Rekruttering
Har du lest så langt betyr det nok at du helt seriøst vurderer å ta initiativ til å etablere ett Øvekollektiv i ditt nærmiljø. Da kan det være nyttig å se dette i sammenheng med rekruttering av musikanter og frivillige ressurspersoner til korpset! For at slike ringvirkninger skal oppstå er det viktig å være åpen for at musikantene kan ta med seg venner utenfra korpsmiljøet til Øvekollektivet eller inngå samarbeid med andre aktører i lokalmiljøet om drift av tiltaket.
Her følger noen tips du kan ta med deg på veien videre:
- Hang-arounds
Det finnes mange barn og unge som er på søken etter et miljø å høre til. Øvekollektivet gir en god mulighet for å knytte til seg ungdommer som ikke spiller fra før. Enten det er som trivselsansvarlig, eller en mer aktiv driftsrolle (oppmøte, låseansvar, oppmuntringstilsyn, tekoker ol). Derfra er veien kortere til å bli involvert i kjerneaktiviteten enten det er i form av et verv, eller som musikant. - Øvebuddy – for eldre nybegynnere
Øvekollektivet kan være et godt utgangspunkt for å tilby uformell opplæring til ungdom som ikke meldte seg inn i korpset i vanlig alder. Her kan man legge til rette for å pare nye musikanter med mer viderekomne øvebuddies slik at prosessen inn mot hovedkorpset der de andre vennene er går raskere. - Fagspråk, eller stammespråk
Vær oppmerksom på at dette kan oppleves som en barriere for utenforstående og er kun effektivt om alle skjønner hva ord og begreper betyr.
Potensielle fallgruver
Det finnes flere utfordringer som kan stå i veien for å lykkes med etablering av ett Øvekollektiv. Kjennskap til disse er et godt utgangspunkt for å lykkes.
Her følger en oversikt over de mest kjente barrierene med innspill til hvordan de kan møtes:
- Manglende kjennskap og kunnskap om tilbudet
- Gi tydelig informasjon om hva Øvekollektivet er, hvor og når det foregår og hvem det er tilgjengelig for, hvem som arrangerer og leder tilbudet
- Trygge deltakere og foresatte på hva som trengs av utstyr, økonomi og kunnskap for å delt
- Uklar målgruppe
- Gi tydelig informasjon hvem som er målgruppen
- Vær gjerne tydelig på at man ikke trenger korpsbakgrunn for å benytte seg av tilbudet
- Tidspunkt for gjennomføring
- Kartlegg hvilke dag og tidspunkt som passer for flest i målgruppen
- Ha fokus på regelmessig gjennomføring
- Økonomi
- La tilbudet være kostnadsfritt
- Unngå salg av mat eller andre tilleggsaktiviteter som koster penger
- Vær bevisst på at transport og matpakke kan være en økonomisk utfordring
- Tilgjengelighet
- Bistå med å løse transportutfordringer enten det er legge til rette for følge til/fra, samkjøring eller fri skyss på offentlig transport gjennom kommunen eller lokalt næringsliv.
- Vurder om valg av lokale sikrer tilgang for alle som ønsker å være med enten det er utforming eller beliggenhet i forhold til offentlig transport og avstand fra boligområde
- Utrygghet
- Ha et våkent blikk på ventegjerdet. Ta personlig kontakt med nølerne, foreslå at man kan gå sammen med noen som allerede benytter Øvekollektivet eller gjør en avtale om å møtes utenfor. Slik blir det lettere å komme inn.
Så til slutt: Husk at vennskap og opplevelse av personlig utvikling er de to viktigste årsakene som sikrer at ungdom blir værende i en aktivitet. Derfor er det viktig å sikre god balanse mellom miljøarbeid og kjerneaktivitet fra første dag.
Dersom det er behov for mer informasjon om det å etablere et øvekollektiv i eget lokalmiljø:
Ta kontakt med Ungdomsløftet@musikkorps.no for å avtale et møte.