Nyttig innhold

Korpsskolen

Korpsskolen

Når foresatte føler seg inkludert og informert, øker sjansen for at musikantene blir værende lenger, og korpset får tilført verdifulle ressurspersoner til driften.  

Korpsskolen er utviklet med støtte fra Tryg, for å sikre en vellykket introduksjon til korpslivet.

Skrevet av
No items found.
Korpsskolen

Korpsskolen

Når foresatte føler seg inkludert og informert, øker sjansen for at musikantene blir værende lenger, og korpset får tilført verdifulle ressurspersoner til driften.  

Korpsskolen er utviklet med støtte fra Tryg, for å sikre en vellykket introduksjon til korpslivet.

Skrevet av
originalt
No items found.

Korpsskolen

Korpsskolen er utformet som en fleksibel rammeplan for informasjonsarbeid, der hvert korps kan tilpasse temaer og rekkefølge etter behov. Planen består av seks faste møtepunkter med foresatte, hver på 25-30 minutter, avhengig av aktiviteter inkludert.

Noen korps gjennomfører dette på oppstartsseminar, mens andre integrerer det i øvelser med hovedkorpset eller aspirant-/juniorkorpsøvelser. Valg av modell tilpasses hvert korps. Vellykket gjennomføring knytter sosiale bånd mellom foresatte og viser frem korpsaktiviteten.

Programmet begynner med rekrutteringsarbeid for nye musikanter (møtepunkt 1) og hvert møtepunkt avsluttes med en ressursliste med maler, filmer, artikler og aktiviteter relevant for det aktuelle møtet.

Møtepunkt 1

Før innmelding: Rekrutteringskampanje

Å informere både barn og foresatte grundig før innmelding er avgjørende for en vellykket rekruttering. Med riktig og omfattende informasjon kan nye medlemmer og deres foresatte bli forberedt på de forventninger og forpliktelser som følger med korpslivet. Vellykket informasjonsflyt kan tiltrekke og beholde engasjerte medlemmer, noe som bidrar til å øke korpsets kvalitet, bredde og samhold.

Mål: Få barn og foresatte til å delta på korpsets instrumentprøvedag.

Huskeliste

Forbered informasjonsmateriell
Oppdater invitasjonsbrev eller flyers med øvingsdager, tider, sted, instrumentvalg, årskontingent og kontaktinformasjon til styret. Tilpass informasjonen til målgruppen, enten barn eller foresatte. De skal huske når neste møte er og hvem de kan kontakte ved spørsmål.

Oppdater hjemmesider og sosiale medier
Dette er ofte første stopp for interesserte familier. Sikre at informasjon om øvingsdager, tider og steder, samt spilletimer, er tydelig. Inkluder navn og bilde av sentrale ledere i korpset for å trygge foresatte.

Avklar målgruppe for kampanjen
Korpsene bør speile sitt lokalmiljø. Gjør en kartlegging av rekrutteringsgrunnlaget i nærmiljøet og snakk med skolen, kommunen og andre frivillige aktører for å identifisere potensielle medlemmer.

Velg og planlegg rekrutteringsaktivitet
Sikre at aktiviteten og informasjonen er rettet mot målgruppen. Lag en plan for hva, hvor, hvem og når. Se ressurslisten for flere ideer.

Inngå avtaler
Avklar steder å besøke, hvem som skal delta, og deres roller. Planlegg transport for deltakerne.

Definer korpsets instrumentbehov
Avklar musikantbehov, tilgjengelige instrumenter og undervisningsressurser. Se eksempler på instrumentfordeling i ressurslisten.

Gjennomføring

Utfør rekrutteringsaktivitet(er)
Møt opp i god tid, og fokuser på kjerneaktiviteten. Start gjerne med musikken for å gi en opplevelse av hva korpset tilbyr. Engasjer publikum med rytmer og lyder.

Presentasjon av korps og aktivitet
Fortell om muligheten til å låne instrumenter, øvingsfrekvens og kommende høydepunkter. Tilpass informasjonen til målgruppen. De skal vite når neste møte er og hvem de kan kontakte.

Organiser instrument-utforskingsstasjoner
La publikum holde, høre og lære om ulike instrumenter, gjerne med veiledning fra ungdom i korpset.

Informasjonsmateriell
Del ut invitasjoner til korpsbesøk med instrumentprøving. Se ressurslisten for informasjon på ulike språk.

Tips

Utforsk nye arenaer for rekruttering
Biblioteker, frivillighetssentraler, voksenopplæringen, lokale kjøpesentre, nye klassetrinn, lokale media, og skoler kan være gode rekrutteringsarenaer.

Lag QR-kode for påmelding
Koden kan lede direkte til påmeldingsdokumentet for enkel tilgang.

Del invitasjonsbrev
Avtal med skoler, kommunen eller andre organisasjoner for å dele ut informasjon. Lag en digital versjon for deling på sosiale medier.

Del bilder eller videoer av rekrutteringsaktivitetene på sosiale medier
Husk samtykke fra foresatte.

Personlig oppfølging
Vurder personlig oppfølging av interesserte via telefon, e-post eller besøk. Dette er et effektivt verktøy for rekruttering. Husk å ta hensyn til elektronisk kompetanse og språkkunnskap i rekrutteringsarbeidet.

Møtepunkt 2

Første møte med barn og foresatte

I det første møtet med nye medlemmer og foresatte er det viktig å formidle informasjon som ikke bare informerer, men også engasjerer og skaper et fellesskap. Skap en åpen og vennlig atmosfære hvor alle føler seg velkommen og verdifulle fra starten av. Ta imot gjestene ved døren, vis veien videre, og tilby kaffe. Bruk musikantene aktivt for å skape en varm velkomst.

Vær bevisst på bruken av interne begreper som kan virke avskrekkende. En inkluderende og trygg start legger grunnlaget for et positivt miljø.

Mål: Familien skal velge korps som fritidsaktivitet og melde seg inn.

Huskeliste

Avklar møteplan
Lag en agenda og fordel ansvarsoppgaver. Se forslag til plan under Ressurser.

Forbered informasjon om korpslivet
Dette kan gjøres muntlig eller via en digital presentasjon. Inkluder korpsets verdier og hvordan spillet i korps bidrar til barnas utvikling. Bruk bilder fra eget korps og del foresattes erfaringer. Se forslag til presentasjon under Ressurser.

Presentasjon av lederne
Inkluder dirigenten, instruktører, styret og eventuelle andre ressurspersoner. Navn, bilde og informasjon om lederne kan også inkluderes i velkomstbrevet.

Prøving av instrument – instrumentkarusell
Planlegg utprøving av instrumenter hvor barn og foresatte kan prøve ulike instrumenter, gjerne veiledet av erfarne musikanter eller instruktører.

Innmeldingsliste
Ha nok innmeldingslister og skrivesaker tilgjengelig, eller bruk digitale verktøy som PC eller nettbrett med QR-kode for enkel påmelding.

Forbered velkomstbrev
Sørg for nok kopier til alle som møter. La korpsmedlemmene lese gjennom brevet i forkant. Se utkast til velkomstbrev under Ressurser. Unngå bruk av interne begreper.

Bevertning
Organiser kaffe, saft og eventuelt noe å bite i for å skape en god sosial ramme for oppstarten.

Kvalitetssikre korpsets musikantbehov ved rekruttering
Avklar behovet for musikere i forhold til tilgjengelige instrumenter og ønsket besetning. Se ressursene for tips.

Gjennomføring (45 – 60 min)

Ønske velkommen
Vær tilgjengelig for å ta imot barn og foresatte, vis veien til informasjonsmøtet, og sett i gang småpraten.

Informasjon
Gi detaljer om øvingsdager, tid og sted for samspill og spilletimer. Forklar musikkopplæringen og kommende arrangementer. Vis sesongplanen for aspirantene og gi en detaljert oversikt over kostnader.

Utprøving av instrument
Gjennomfør en instrumentkarusell. Se utkast til plan under Ressurser.

Påmeldingsliste og velkomstbrev
Sikre at alle interesserte får skrevet seg på listen og del ut velkomstbrev med informasjon om korpset og kontaktinformasjon.

Tips

Oppmuntring til engasjement og fellesskap
Snakk om hvordan foresatte kan bidra og del eksempler på vellykket involvering.

Kommunikasjonskanaler
Informer om korpsets kanaler og vis hvordan de fungerer i praksis.

Fadderordning
Introduser fadderordninger for nye medlemmer og vurder om dette også kan inkludere foreldrene.

Trygghet
Gjennomgå korpsets retningslinjer for trygghet, inkludert regler for fotografering, deling og mobilbruk. Se forslag til retningslinjer under Ressurser.

Innmelding i kulturskolen
Tilrettelegg for digital innmelding i kulturskolen i samme møte.

Bruk av stammespråk
Forklar tidlig hva ulike begreper betyr i en korpssetting. Se eksempelet om Klarspråk under

Møtepunkt 3

Første spilletime

Inviter foresatte til å delta på den første spilletimen med barnet. Dette skaper en trygg atmosfære for musikanten, og foresatte får innblikk i korpsets aktiviteter og hvordan de kan støtte musikantens utvikling hjemme. Det er også en flott mulighet til å bli kjent med instruktører og andre voksne i korpset.

Mål: Skape trygg atmosfære og god tilknytning til instruktør/lærer.

Huskeliste

Forventningsavklaring med kulturskolen
Snakk med rektor om korpsets ønsker om foresattes deltakelse og få rektor til å informere ansatte om dette.

Avklar med spillelærer
Informer spillelærer om foresattes deltakelse og målene for første spilletime.

Delta sammen med barnet
Inviter foresatte til å være med på første spilletime.

Instrumentoppsett og notestativ
Sørg for at det er nok instrumenter, noter og notestativ tilgjengelig. Avklar om foresatte kan låne instrumenter hjem, og forsikre dem om at instrumentet er forsikret.

Informasjonsskriv: Vedlikehold av instrument
Forbered et skriv om vedlikehold av instrumentet og hva man skal gjøre hvis noe ikke fungerer. Inkluder lenker til videoer og informasjonsskriv om instrumentkunnskap.

Gjennomføring (30 min)

Demonstrer riktig oppsett av instrument og notestativ
La barn og foresatte prøve dette selv.

Få lyd i instrumentet
Gjør dette på en positiv og morsom måte og involver foresatte.

Oppsummering
Gi rom for spørsmål og tilbakemeldinger.

Praktisk informasjon
Informér om hva som skal med til hver spilletime og forventninger til forberedelser, oppmøte, fravær og undervisning.

Tips

Inviter inn i kanaler for deling av informasjon med foresatte
Åpne for deltakelse i Facebook-grupper, e-postlister eller chatgrupper. Tilby opplæring i bruk av disse kanalene.

Fravær
Informer om at ledige spilletimer kan benyttes av andre dersom fravær meldes i tide.

Etabler en kaffestasjon
Legg til rette for at foresatte kan ha kaffepauser sammen mens barna har spilletime. Dette kan kreve litt innsats i starten, men det skaper et hyggelig miljø.  

Møtepunkt 4

Første aspirantkorpsøvelse

Første aspirantkorpsøvelse er en viktig milepæl for både barn og foresatte. Inviter foresatte til å delta aktivt sammen med barna for å skape en trygg og inkluderende atmosfære. Dette bidrar til økt motivasjon hos barna og gir foresatte innsikt i korpsets aktiviteter og forventninger. Foresattes engasjement ved oppstarten etablerer et sterkt fundament for barnas musikalske reise.

Mål: Skape en trygg atmosfære og god tilknytning mellom dirigent og medaspiranter.

Huskeliste

Avklar møteplan
Lag en detaljert agenda og fordel ansvarsoppgaver. Se forslag under Ressurser.

Informasjon til foresatte
Gi foresatte all nødvendig informasjon om tid og sted for øvelsen. Forbered og distribuer en sjekkliste over hva som skal medbringes.

Oppsett
Plasser skilt eller personer som kan vise veien til riktig sted. Sørg for at alt utstyr er klart før øvelsen starter.

Utstyr
Sørg for at det er nok instrumenter og stoler til foresatte. Del noter og notestativ med barna.

Informasjonsplan med dirigent
Informer dirigenten om foresattes deltakelse og hva korpset ønsker å oppnå med øvelsen.

Gjennomføring (30 min, 15 min korpskafé)

Introduksjon og forventninger
Ønsk velkommen, presenter styremedlemmer og dirigent. Informer om oppmøte, rutiner og musikalsk utvikling. Del ut sjekkliste over hva som skal medbringes.

Øvelsen
La foresatte sitte ved siden av barna og delta aktivt, enten ved å spille på instrument, delta i rytmiske øvelser eller musikklek.

Informasjon fra dirigenten
Snakk om viktigheten av å øve hjemme og hvordan foresatte kan støtte barnas øverutine.

Informasjon fra instrumentforvalter
Gi informasjon og demonstrer enkel instrumentrengjøring og vedlikehold.

Spille sammen
Avslutt øvelsen med en enkel samspilløvelse for barn og foresatte.

Korpskafé
Inviter foresatte på kaffe mens barna tilbringer tid med dirigenten. Inviter andre foresatte fra korpset til å delta.

Tips

Å spille hjemme
Del øvetips og ressurser som øveplaner og nettbaserte musikkspill.

Instrumentvedlikehold
Tilby vedlikeholdsguider og opprett en kontaktperson for spørsmål eller hjelp.

Sosialt samvær
Arranger en sosial samling etter øvelsen for å fremme samhold og gi nye medlemmer mulighet til å knytte bånd. Inviter hovedkorpset eller musikanter fra hovedkorpset til å opptre og arrangere bli-kjent aktiviteter for aspirantene.

Møtepunkt 5

Første foreldremøte

Å tidlig involvere nye foresatte bidrar til en trygg overgang til korpsmiljøet. Inviter til foreldremøte og hentekonsert allerede i uke 4 av medlemskapet for å bygge fellesskap og sikre at alle er informerte om korpsets drift og aktiviteter. Engasjerte foresatte bidrar til styrket samhold og bedre støtte for musikantene.

Mål: Sikre god forståelse for korpsaktiviteten blant foresatte.

Huskeliste

Agenda til foreldremøtet
Planlegg møtet nøye og hold det innen 30 minutter. Repeter tidligere informasjon og min om forventninger. Se mal under Ressurser.

Økonomi og sesongplan
Informer om økonomiske forpliktelser og knytt det til en oppdatert sesongplan.

Foresattes innsats
Lag en liste over oppgaver og verv foresatte kan ta del i. Se forslag under Ressurser.

Utviklingsstigen
Vis en utviklingsplan som illustrerer korpsdeltakelse på ulike nivåer.

Sit-in med hovedkorpset
Planlegg øvelser hvor aspirantene kan være en del av junior- eller hovedkorpset. Informer foresatte om dette.

Gjennomføring (30 min. møte, 15 min. hentekonsert)

Informasjonsdeling (30 min)
Del ut sesongplaner, oppgavelister, utviklingsplaner og annen relevant informasjon. Minn om kommunikasjonskanaler.

Hentekonsert (15 min)
Arranger en kort hentekonsert hvor medlemmene viser hva de har lært.

«Band Battle»-forberedelser
Involver foresatte i en enkel body percussion-rutine som de kan øve på til neste foreldremøte. Se ressurser for rutiner.

Tips

Tidspunkt
La foreldremøtet sammenfalle med aspirantøvelsen og avslutt med aspirantenes første hentekonsert.

Personlig oppfølging
Etabler et korpsbuddy-system hvor nye foresatte har en kontaktperson.

Nyhetsbrev
Planlegg og del ut korpsets nyhetsbrev under møtet. Se mal under Ressurser.

Frivillighet
Tilby fleksible roller og oppgaver som passer i en travel hverdag.

Korps-supportere
Skap et miljø som er åpent for alle som ønsker å bidra eller være en del av nettverket.

Benytt stammespråk med omhu
Unngå fagspråk som kan oppleves som en barriere. Forklar begreper tidlig. Se Klarspråk – del 2 under Ressurser.

Møtepunkt 6

Andre foreldremøte

Tidlige møter med foresatte er viktige for å skape trygghet og bygge relasjoner. Et foreldremøte i uke 8 kan styrke båndene mellom foresatte, ledere og instruktører, samtidig som det gir mulighet til å avklare eventuelle spørsmål og forventninger. Dette møtet er også en gyllen sjanse til å kartlegge kompetansen blant foresatte og tildele spesifikke oppgaver i korpset.

Mål: Sikre tilknytning og engasjement hos foresatte.

Huskeliste

Bekreftelse av møtetidspunkt
Send ut en påminnelse via e-post eller andre kommunikasjonskanaler. Be om bekreftelse, og følg opp dem som ikke svarer. Minn om «Band Battle» som skal fremføres på hentekonserten.

Agenda til møtet
Planlegg godt og hold møtet innen 30 minutter. Se forslag til agenda under Ressurser.

Kartlegging av kompetanse
Bruk en enkel undersøkelse for å avdekke foresattes ferdigheter og interesser. Se forslag til kartlegging under Ressurser.

Vedlikehold av instrumenter
Finn frem sjekklisten for vedlikeholdsoppgaver som kan utføres hjemme.

Notekunnskap
Forbered en presentasjon om grunnleggende notekunnskap slik at foresatte kan hjelpe hjemme.

Gjennomføring (30 min. møte, 15 min. hentekonsert)

Informasjonsdeling
Del ut og gjennomgå informasjon om instrumentvedlikehold og notekunnskap.

Kartlegging av kompetanse
Diskuter resultatene fra kartleggingen og hvordan foresattes ferdigheter kan brukes i korpset. Del ut oppgaver og verv.

Motivasjon til å spille hjemme
Del tips og erfaringer for å oppmuntre til mer øving hjemme.

Informasjon om årsmøtet
Forklar årsmøtets formål og hvordan foresatte kan bidra. Del informasjon om musikantenes involvering.

Hentekonsert og «Band Battle»
Avslutt med en kort hentekonsert og fremføring av «Band Battle».

Tips

Tidspunkt
Sammenfall med aspirantøvelsen og avslutt med aspirantenes hentekonsert.

Praktisk foreldreinvolvering
Gi eksempler på hvordan foresatte kan bidra i drift og støttefunksjoner.

Støtte hjemme
Understrek viktigheten av et positivt miljø for øving hjemme.

Digitale verktøy til kartlegging
Bruk digitale verktøy som Google-skjema for kartlegging. Vær oppmerksom på foresattes teknologiske ferdigheter og tilgang.

Benytt stammespråket med omhu
Fortsett å forklare korpsbegreper for nye foresatte.

Relaterte artikler

Se alt nyttig innhold
Ingen resultater
Tilbakemelding
No items found.
No items found.